Instytut Psychologii Neurofizjologicznej INPP Polska

Odruchy

W momencie narodzin dziecko ma minimalną kontrolę nad ruchami swojego ciała. W pierwszych tygodniach życia odruchy pierwotne pojawiają się jako niezależna od woli dziecka reakcja na pewne bodźce. Stopniowo przekształcają się one w bardziej zaawansowane umiejętności motoryczne. Wczesne odruchy zapewniają swego rodzaju trening dla wielu aspektów późniejszego funkcjonowania. Rozwój mózgu niemowląt w pierwszym roku życia powoduje, że połączenia do wyższych partii mózgu stają się silniejsze, a odruchy pierwotne są stopniowo zastępowane przez bardziej dojrzałe wzorce reakcji - odruchy posturalne. Te odruchy posturalne wspierają kontrolę równowagi, postawy i ruchu w środowisku opartym na oddziaływaniu grawitacji. Ich rozwój znajduje odzwierciedlenie w rosnącej możliwości niemowlęcia do kontrolowania swojego ciała, postawy oraz ruchów dowolnych.

Jeśli odruchy pierwotne nie wygasną, a odruchy posturalne nie wykształcą się do czasu, kiedy dziecko osiągnie wiek szkolny, to mogą one kolidować z rozwojem bardziej złożonych umiejętności.

Poszczególne odruchy pierwotne, które pozostają aktywne u dziecka w starszym wieku, mogą mieć wpływ między innymi na:

Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny (ATOS)
  • koordynację ręka-oko – trudności, takie jak zdolność do kontrolowania ramienia i dłoni podczas pisania;
  • zdolność przekroczenia pionowej linii środkowej ciała – na przykład praworęczne dziecko może trudność z pisaniem po lewej stronie kartki;
  • rozbieżność pomiędzy wypowiedziami ustnymi i pisemnymi;
  • rozwój poprzecznych ruchów gałek ocznych – takich jak wodzenie wzrokiem, które jest niezbędne do czytania i pisania;
  • kontrolę automatycznego utrzymania równowagi;
  • dwustronną (bilateralną) integrację – zróżnicowane i zintegrowane wykorzystanie obu stron ciała;
  • rozwój lateralizacji – na przykład skrzyżowaną lub nieustaloną.
Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny (STOS)
  • integrację górnych i dolnych części ciała – na przykład podczas pływania,
  • postawę podczas siedzenia – skłonność do pokładania się na biurku,
  • stopień rozwinięcia napięcia mięśniowego,
  • koordynację ręka-oko,
  • umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
  • koncentrację uwagi.
Odruch Galanta
  • umiejętność usiedzenia w jednym miejscu,
  • uwagę,
  • koordynację,
  • postawę,
  • moczenie nocne,
  • skrzywienie kręgosłupa – skoliozę.
Toniczny Odruch Błędnikowy (TOB)
  • problemy posturalne – szczególnie podwyższone lub obniżone napięcie mięśniowe,
  • tendencję do chodzenia na palcach,
  • równowagę,
  • chorobę lokomocyjną,
  • trudności w zakresie oceny kierunku i przestrzeni,
  • ruchy gałek ocznych – wpływające na czytanie,
  • percepcję wzrokową – wpływające na czytanie i pisanie,
  • niechęć do aktywności fizycznej – szczególnie podczas WF.
Odruch Moro
  • nadwrażliwość,
  • nadreaktywność,
  • słabą kontrolę impulsów,
  • nieumiejętność ignorowania bodźca – wpływ na koncentrację uwagi, zwiększenie rozpraszalności,
  • przeciążenie sensoryczne,
  • lęk,
  • labilność emocjonalną,
  • niedojrzałość emocjonalną i społeczną.

W celu zdobycia głębszej wiedzy na temat tych i innych odruchów zapraszamy na szkolenia roczne dla terapeutów (patrz Szkolenia - Roczne dla terapeutów).