Terapeuci INPP są w stanie przeprowadzić szczegółową ocenę rozwoju fizycznego dziecka na podstawie oceny ogólnej koordynacji i równowagi potrzebnej do utrzymania prawidłowej postawy, koordynacji i zdolności do usiedzenia w miejscu oraz do zapewnienia prawidłowych ruchów gałek ocznych, które dziecko potrzebuje do nauki czytania, pisania, kopiowania, łapania piłki i wielu innych czynności uczonych w szkole.
Korzystając ze standardowych nieinwazyjnych testów medycznych nie tylko możemy określić, gdzie są obecne oznaki niedojrzałości, ale możemy również zaoferować skuteczny program naprawczy w zakresie stymulowania rozwoju dojrzałych umiejętności motorycznych.
Specyficzne trudności w uczeniu się mogą mieć liczne przyczyny społeczne i edukacyjne, ale rozwój motoryczny (ruchowy) stanowi podstawę każdego aspektu uczenia się, począwszy od ruchów gałek ocznych potrzebnych do czytania, koordynacji ręka-oko potrzebniej do pisania, sekwencjonowania potrzebnego do odczytywania tabel oraz uczenia się dni tygodnia i miesięcy, skończywszy na świadomości przestrzennej biorącej udział w rozwiązywaniu niektórych problemów matematycznych i mającej wpływ na interakcje społeczne. Gdy te problemy zostaną usunięte dzieci mogą zacząć realizować się i odnosić sukcesy.
Symptomy związane z niedojrzałością neuromotoryczną:
- trudności z usiedzeniem w miejscu,
 - nadruchliwość,
 - słaba postawa siedząca, szczególnie przy stole podczas posiłku lub przy biurku podczas odrabiania lekcji,
 - trudności w nauczeniu się samodzielnego ubierania – zapinania guzików, wiązania sznurowadeł, wkładania ubrania w odpowiedni sposób,
 - trudności podczas używania noża i widelca,
 - problemy z pisaniem,
 - niedojrzały chwyt pisarski,
 - problemy z czytaniem,
 - błędy ortograficzne,
 - trudność z łapaniem piłki,
 - unikanie sportu lub bardzo dobra sprawność fizyczna, ale unikanie prac pisemnych,
 - słaba kontrola impulsów,
 - lęki,
 - historia nieprawidłowej realizacji kroków milowych rozwoju motorycznego (pełzania lub czworakowania),
 - historia przyspieszonego (do 10 miesiąca życia) lub opóźnionego (po 18 miesiącu życia) chodzenia,
 - historia opóźnionego rozwoju mowy.
 
Jeśli dostrzegasz u swojego dziecka potrzebę oceny dojrzałości neuromotorycznej lub terapii znajdź Licencjonowanego Terapeutę INPP (patrz Terapeuci i Trenerzy – Licencjonowani terapeuci INPP dzieci i młodzieży) lub skontaktuj się z nami (patrz Kontakt – INPP Polska).
Możesz także wypełnić darmowy przesiewowy kwestionariusz online, który pozwoli ocenić, czy dziecko jest w grupie ryzyka niedojrzałości neuromotorycznej.